ANARKAKRANT

[verre nazaat van de krant uit 1979-1981]

[naar lopende maand]


29 september 2006

In de trein zit ik te lezen te dromen te mijmeren. Totdat er aan de andere kant van het gangpad, uitgerekend naast mij (het treinstel is verder zowat leeg) twee jongens neerstrijken. Jongens van pakweg 16, 17 jaar. Ze gaan niet naast elkaar niet recht tegenover elkaar maar schuin tegenover elkaar zitten, zoals ik al verwachtte, zodat ze hun benen kunnen strekken en lekker luid kunnen tetteren. Ze tetteren over school, over voetbal en daarna, als de derde er bij komt zitten -- natuurlijk schuin tegenover mij, je zou elkaar eens aanraken -- over meiden en alle mogelijke stompzinnige associaties die ze daar blijkbaar bij hebben.
Maar wat me nog meer opvalt is het enorme keurslijf dat deze jongens anderen maar dus ook zichzelf opleggen. Ze leven in een aparte wereld. Een wereld waarin iedereen die een beetje afwijkt keihard 'een gek' genoemd wordt. Gebrek aan normen en waarden? Je zou bijna zeggen: ze hebben er te veel! Een seksistisch, autoritair normen- en waardenstelsel. Een medogenloze jongenswereld, en de meiden waarvan ze zo vol zijn, die meiden leven in een -- net zo dwingende -- meidenwereld. En als het zo uitkomt maken ze elkaar volstrekt belachelijk.
Ook als ik tussen zo'n club meiden zit komt er niet veel van lezen. Ze zitten dichter bij elkaar, maar dat belet ze niet keihard te gieren en te kakelen. Over school, soms, over vriendinnen (andere meiden dus) maar vooral over jongens. Twee werelden. Maar samen toch één.

Een wereld waarin ik me niet thuisvoel. Wie eigenlijk wel?

Gelukkig is het mogelijk een eigen draai aan het leven te geven. En gelukkig zijn er ondanks alle groepsdruk redelijk veel 'gekken'. [R]

26 september 2006

Vrijheid van meningsuiting is een valkuil.
De uil, de symbooluil, staat voor verstandigheid (echte uilen zijn denkelijk even (on)verstandig als andere dieren). Zouden alleen verstandige meningen geuit worden dan was het hele idee van vrijheid van meningsuiting niet eens ontstaan, dan was die vrijheid er gewoon en er was nooit iets aan de hand. Zelfs als mensen het sterk oneens met elkaar zijn maar zo verstandig zijn om onvechterige ondiscriminerende bewoordingen te kiezen, om geen drogredeneringen te gebruiken, zelfs dan zou de vrijheid van meningsuiting geen seconde in twijfel getrokken worden.
De valk, de symboolvalk, staat voor aanvallen. Wanneer kwetsen de bedoeling is, onderuit halen, discrimimeren enzovoorts, ja dan gaan er af en toe stemmen op om de vrijheid van meningsuiting wat in te perken. 'Ik zeg wat ik denk', jamaar je had kunnen overdenken wat je zegt. Het probleem met mensen is dat ze soms anderen nadoen en hoe dom stompzinnig ondoordacht uitingen ook zijn, er zijn altijd wel wat lieden die ze gaan nabrullen. Met daden idem. Mooi dat er vrijheid van computerspelletjesmaken bestaat, maar als een spelletje bestaat uit het neerknallen van poppetjes die mensen voorstellen, dan weet dat je er ooit een malloot zal zijn die op een idee komt en het in werkelijkheid gaat uitvoeren. Zeldzaam, maar het gebeurt.
Daarom is vrijheid van meningsuiting een valkuil.
Je wilt dat er echte vrijheid is maar je wilt soms dat echt niemand een bepaalde vrijheid genomen had. [W]

24 september 2006

Ergens vorige week in NRC-Handelsblad een bericht dat in Frankrijk beproefd wordt of de snelheid van de hogesnelheidstreinen van 300 naar 360 zou kunnen 'ondanks meer geluidsoverlast'. Aan andere overlast denken ze niet eens, de eerste tgv's gingen 270, het nieuwere type 300, maar daar was 50% meer motorvermogen voor nodig. Of de overlast dat je op veel trajecten helemaal niet meer lijkt te kunnen reizen met minder onekologische treinen.
De openbaarvervoermarkt is/wordt natuurlijk geliberaliseerd, wat meestal betekent dat het allemaal een slagje slechter wordt, maar hier zie ik dan toch een lichtpuntje. Want het lijkt me leuk om zelf een spoorwegmaatschappij op te richten, althans als geestverwanten dat zouden gaan doen!
Ekotreinen!
Met 'eko' van ekologie, niet van ekonomie!
Heel licht gebouwde treinen met een superstroomlijn en geluiddempende maatregelen en een maximumsnelheid van 80, de topsnelheid van een haas moet snel genoeg zijn voor de reizende mens, en de remenergie wordt hergebruikt en het dak vol zonnepanelen en in plaats van luie stoelen een fitnesscentrum zodat iedereen trappenderwijs ook wat energie bij kan dragen!
En iedereen is langer onderweg maar bespaart tijd door niet meer naar het fitnesscentrum op de vaste wal te hoeven!
En de hapjes en drankjes zijn vega/eko!
En het gaat over de rails voor de tgv en de hsl en die wachten maar en die springen maar uit hun vel! [W]

23 september 2006

Geld corrumpeert.
Dat wil zeggen: geld corrumpeert niet.
Dat wil zeggen: als ik 666 euro in een oude sok stop gebeurt er helemaal niets -- gesteld dat het een sok zonder gaten is.
Maar wanneer mensen geld ruiken, dan corrumpeert het geld.
In het septembernummer van het tijdschrift van Milieudefensie staat dat er heel wat schaalvergroting binnen de natuurvoedingsbranche is geweest, zodat het nu zelfs al zo is dat de grootste natuurvoedingsfirma in handen is van Wessanen, een van de aardenaardeknoppenhelpers. Bioindustriekampioen.
Het moet zo zijn, dat is noodzakelijk, dat iemand bij Natudis geld heeft geroken en de zaak overgedaan heeft aan Wessanen. Dit is een voorbeeld van hoe geld corrumpeert, iets doen om het geld, niet om waarover het gaat en het doet er niet toe met wie. Dat wil dat zeggen. En dat moest niet zo zijn. [W]

22 september 2006

Als je zo fietst, een rondje om de stad -- een zo mooi = zo natuurlijk mogelijk rondje = een rondje met zoveel mogelijk natuur -- dan valt het weer eens op: wat weinig wilde natuur is er nog. Er zijn weilanden. Die zien er nog een beetje uit als natuur, maar ze zijn geen wilde natuur. Er zijn wegen, veel te veel wegen, voor veel te veel auto's, voor veel te veel gemakzuchtigen. Er zijn bedrijven, boerenbedrijven, schuren, kassen, loodsen. Daar wordt gewerkt. Er zijn plekken waar de boel is opgebroken. Ook daar wordt gewerkt. Daar komen nog meer wegen, of bredere wegen. Ergens ligt een enorme dijk van zand. Duizenden vrachtwagens moeten er heen en weer hebben gereden. Het zand werd ergens opgehaald (kwam het uit de zee of gewoon ergens uit de grond, zodat nu ergens een diepe put gekomen is, misschien een meertje, misschien fijn voor de vogels?), het zand werd in de wagen geschept (nee niet met kleine strandschepjes), naar de plek gereden waar een extra spoorlijn moest komen, en weer terug, en weer heen en weer terug en nog eens. Mierenarbeid. Waarom, waarom? Elke dag werken, dingen doen waar je zelf nooit opgekomen was. Waarom? Dingen doen die je zelf niet nodig vind. Waarom? Voor het geld? Ach ja.
Geld. Dat is ook zo wat. Sommigen hebben er zoveel van dat ze mooi kunnen wonen. In het buitengebied. Blijkbaar houden ze van de natuur. Ook al bederven ze die door er met hun auto's doorheen te rijden. Ze houden van de natuur, anders ga je toch niet buiten wonen? Soms hebben ze de meest prachtige uitzichten.
En dan vraag ik me af: houden ze wel echt van de natuur? Als ze rond hun huis geen natuur dulden, als ze daar een tuin aanleggen waarin alles is aangeharkt, waarin juist niets aan wilde natuur doet denken? Als ze daar dan bijvoorbeeld ook nog eens een kooi met vogels van verweg neerzetten. Vinden ze die dan leuker dan de vogels die vrij rondvliegen? Hebben ze die wel eens goed bekeken? Dan vraag ik me af: houden die mensen wel van de natuur, van de wilde natuur?
Kunnen die mensen niet beter in een park in de stad wonen?
Kunnen we de natuur niet beter definitief laten verloederen -- dat is: aan zichzelf overlaten, zodat wildheid weer een kans krijgt?
Wel een klein fietspaadje overhouden, zodat we dan een echt mooi rondje om Utrecht kunnen rijden. [R]

22 september 2006

De e-mail-server van onze provider, Antenna, ligt plat, al een groot deel van de dag, maar we merkten het niet omdat we op deze buitengewoon warme septemberdag op de tandem een rondje om Utrecht hebben gereden, een fietstocht van ruim 85km. De server van Antenna wordt aangevallen en werkt daardoor niet meer, de details van zoiets ontgaan me, maar dat het vandalisme is is duidelijk. Of wordt Antenna platgelegd omdat ze bijvoorbeeld zoiets anarchistisch als Atalanta provideren?
Degenen die zulke streken uithalen hebben soms als doel om een of andere vuil bedrijf te pesten, maar dan vergeten ze dat ook heel wat eenvoudige goedwillende enzovoort mensen erdoor getroffen worden. Kijk maar eens naar al de groepen die bij Antenna zitten, natuur, milieu, noem maar op, velerlei mooie dingen die nu door etterbakjes gedwarsboomd worden. Even niet aan gedacht, even vergeten door te denken, even niet gedacht aan meevoelen?
Digi-autisme. Maar dan een bewust soort autisme, heel iets anders dus dan het echte autisme waar je maar mee behept zal zijn.
Hoeveel procent van die bakjes zal vrouw zijn? Doe eens een gok, vijftig, vijf, nulkommavijf? [W]

21 september 2006

Ik ben gek op landkaarten, ik ben dan ook gek op luchtfoto's, al heb ik een pesthekel aan vliegtuigen, ik ben ook gek op satelietfoto's, al zijn satelieten niet bijster ekologisch en is het de vraag wat er aan satelietfoto's zou zijn ontwikkeld zonder militaire (bij)bedoelingen. Nu heeft Google Earth Utrecht in verbijsterende resolutie voor iedereen bekijkbaar gemaakt, kijk even mee. Die blokken huizen met rode daken vormen Het Groene Dak, ekologische huizen die we mee hebben helpen laten bouwen. Het enige echt groene dak zie je in het midden, ons tuinhuis. Je ziet een aantal huizen met zonnepanelen, waarvan wij het meest noordoostelijke bewonen. Je ziet bovenaan twee rijtjes van vier panelen met daartussen twee forse zonneboilers. Daaronder een rijtje van vijf panelen en links daarvan twee dakramen, daar woon ik, mijn bed staat onder het rechterraam.
Leuk!
Leuk?
De aluminium scheiding tussen de zonnepanelen is maar 5cm breed en staat duidelijk op de satelietfoto. Ondanks die enorme resolutie kan je niet helemaal naar binnen kijken, maar ik zie wel dat ik die dag niet het witte dekbedovertrek in gebruik had. Vanuit de ruimte kan je dat zien!
Grappig!
Grappig?
[W]

20 september 2006

De woensdag na de derde dinsdag van september, grote krantenkoppen, Nederland weer aan kop van Europa.
Nederland eindelijk weer gidsland?
Nee, een overschot op de begroting, geen tekort. Zoveel niet uitgegeven aan ziekenzorg, ouderenzorg, milieu, natuur, aan het in beweging krijgen van dikke mensen, aan het uit beweging krijgen van dikke karren, dikke vliegtuigen...
Lastenverlichting, prachtig! Maar dan wel de verlichting van de last van herrie, stank, stof, uitlaatgassen enzovoorts enzomeer enzoverder engazomaardoor! [W]

17 september 2006

Waarom zoveel milieu in de anarkakrant? Omdat het bij feminisme om zorg gaat, zorgeconomie, economy of care, hoe je het noemen wilt, omdat het bij anarchisme om niet heersen gaat, bij mijn favoriete invulling van anarchisme bovendien om geweldloosheid.
In het nederlandse verkeer zijn sinds mijn geboorte honderdduizend mensen gedood, in het slechtste jaar (1972) alleen al 3264. Dat hield ondermeer in: het verpletteren, vermorzelen, pletten en in stukjes hakken van 130 kinderen tot 5 jaar, die naar ik aanneem geen van allen zelf een auto bestuurden.
Niet van alle landen zijn cijfers bekend, niet van alle jaren. Maar van 1965-2004 levert het optellen van wat bekend is een dodental van 5.641.865, wat al heel aardig vergelijkbaar is, qua aantal...
Daarom.
Dus.
Doe iets, laat iets.
[W]

17 september 2006

Stil stil stil stil was het in de stad, door de zondag of door de autoloze dag, de vrijwillige autoloze dag? Er was daar bijna geen kip maar wel in Amelisweerd, het bos waar des zondags de drommen aan het wandelen zijn, het stond bij de ingang van het bos dan ook vol met auto's. Ook de snelweg waar we later met een fietsbrug overheen gingen was stikvol stinkerds, vrijwillig autovolle dag.
De goedkoopste Volkswagen weegt 1350 kilo, 58 maal meer dan onze tandem. Die auto heet rabbit, vanwege het enorme natuurlijkheidsgehalte natuurlijk. De zuinigste auto, althans dat beweren de makers, weegt altijd nog 720 kilo, 31 maal de tandem, zestig maal mijn fiets.
Een fiets is met spierkracht vooruit te krijgen. Brood, macaroni of aardappelen verstokend. [W]

16 september 2006

In de trein raken wildvreemden met elkaar in gesprek nadat eentje opmerkt: 'hee een moskee'. Nogal luid allemaal nogal beperkt allemaal nogal weinig beschaving allemaal, Rotterdam met Heerlen aan het mopperen.
De vrouw schuin tegenover me kan haar aandacht niet bij het dikke boek van Hella Haasse houden en ik niet bij mijn boek over Europese libellen. Ze kijkt me aan, ik kijk terug, zucht, zucht. De man die ook nog bij ons zit blijkt tourwagenchauffeur, 'o dit soort gesprekken maak ik zo vaak mee, ook van mensen die zichzelf ontwikkeld vinden, de lijn van het gesprek ligt al helemaal vast, niet open voor andere meningen'. Soms voel je je een roepende in de woestijn, maar een deel van de mensen valt mee. [W]

16 september 2006

Morgen, zondag 17 september, autoloze zondag, meldt ondermeer de site van de ligfietsers. Citaat: 'Overigens is Nederland een van de weinige Europese landen zonder landelijke autovrije dag'. Die 90% die soms deugt maar niet echt dus, die de auto normaal vindt dus, daarin gesteund dus door een overheid van lapzwansen oliebollen en flapdrollen. [W]

16 september 2006

Dom of gemeen? Of geen van beide, maar wat dan? (zie blogje van Weia op 13 september) Goedbedoelende aktievoerders (waaronder ik ook mezelf reken) gaan vaak uit van 'een gebrek aan kennis' bij veel mensen. Daarom is het goed om mensen de gevolgen onder de neus te wrijven van autorijden, bio-industrie, vliegreisjes enzovoort. Als aktievoerders twijfelen over dat 'gebrek aan kennis' en moedwil veronderstellen en dus (dus?) een beetje onaardig gaan doen wordt ze dat hard aangerekend. Terecht? Evenzo werd het feministes aangerekend als ze zich 'schuldig maakten' aan mannenhaat. Terecht?
Ja, op zich wel terecht. Geweldadige akties en mannenhaat horen niet bij de mooiere wereld die ik nastreef. Maar als de 'boodschapper' haar boodschap niet mooi genoeg verpakt is dat geen reden om de kwesties terzijde te schuiven -- hetgeen massaal gedaan werd en wordt.
Voer je ludiek aktie dan wordt er meewarig gelachen. Voer je het woord dan wordt er doorheen gepraat. Ga je schreeuwen dan is het (terecht) weer niet goed. Maar wat dan, WAT DAN? (Sssst!) [R]

15 september 2006

Twee belevenissen rond het huishouden:
1 -- Ik passeer fietsend twee jongens die aan het hardlopen zijn, er kan inderdaad een paar kilo van af, ze zijn druk in gesprek.
'Die paaaprikaas waren heel goed. De uien ook. En de aarrepels!'
Ging het over de ingrediënten voor het culinaire festijn voor na het hardlopen? Ik elk geval was het veertig jaar geleden zeldzaam dat jongens enthousiast over dit soort boodschappen met elkaar converseerden, vooruitgang bestaat.
2 -- In de natuurwinkel wordt luid geroepen: 'heefiedereenalsjtikkertjesssj?'
Spaaraktie, kortingen? Ik heb toch zo'n hekel aan zo'n appèl op vrekkigheid. Misschien heb ik door het negeren van dat onduidelijke geroep wel een paar euro laten liggen? Veertig jaar geleden bestonden er nog geen ekowinkels, of misschien net een paar pioniers, dus vooruitgang bestaat, maar dit soort vrekkenkietelarij was in elk geval lang afwezig in de ekowinkels. Nu is het er wel, ook achteruitgang bestaat. [W]

13 september 2006

Spits meldde ook dat de Provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu bepleiten dat een miljoen lantaarnpalen weg moeten of gedimd. Die hebben het licht gezien! Maak er meteen twee miljoen van! [W]

13 september 2006

Gister meldde Spits (gratis in de trein) dat een enquête uitwijst dat de verhouding moslims/niet-moslims verslechterd is. Daar hebben heel wat niet-moslims flink hun best voor gedaan. [W]

13 september 2006

In een bijzin in een interview staat dat onderzoek heeft geleerd dat 5% van de mensen echt niet deugt, dat 5% echt deugt en dat de overige 90% alleen deugt als de omstandigheden het opleggen. En ik er maar van uitgaan dat die 90% ook echt deugt maar alleen nog een tikje dom is.
Kraaienpootjes dan maar ter inperking van het autoverkeer van die 90%. Als kennis niet helpt. [W]

13 september 2006

Het economiekatern van NRC Handelsblad van 31 augustus bevat een artikel over de energiekosten van papierfabrieken. Omdat ik nog wel eens papier in handen heb heb ik het gelezen, je krijgt er tranen van in je ogen.
'...gaan gebukt onder de hoge energieprijzen', dan uitleg over allerlei mogelijke financiële slimmigheidjes, maar pas een stuk verder staat: 'Een andere manier om kosten te besparen is zuiniger omspringen met energie'.
Daar kreeg ik die tranen van, dat dat niet niet drect genoemd wordt.
Pas geleden was er een energiecrisis, wanneer ook alweer, oja 1973. [W]

12 september 2006

'Het komt nooit meer goed, het gaat helemaal verkeerd, het loopt slecht af met de wereld en met de mensen, met de dieren, met de hele natuur, het is verschrikkelijk, ik zie het allemaal steeds erger worden, stijgende zeespiegel, smeltende ijskappen, allemaal doordat we het met ons allen vertikken ons gedrag te veranderen.' Zo sprak hij en hij nam nog een hap van zijn hamburger een slok van zijn cola en daarna gaf hij gas, vrolijk wuivend reed hij weg in zijn olie slurpende wagen.

Maar toen de olie op was liet hij er gras over groeien. Toen er 'niks meer kon' bleek er van alles mogelijk te zijn. [R]

12 september 2006

Twee mensen.
De ene zegt: 'dan en dan ga ik naar Australië.'
De andere: 'oh, wat leuk!'
De ene: 'ja, natuurlijk moet ik dan wel met het vliegtuig.'
De andere: 'dat kan niet anders, inderdaad. Nou ja, 1 keer vliegen, dat kan nog.'
De ene: 'maar daarna ga ik nog naar Nepal.'
De andere: 'goh, wat heerlijk!'
De ene: 'natuurlijk ook met het vliegtuig, dat kan nu eenmaal niet anders.'
De andere: 'nee, helaas niet.'
De ene: 'maar och, ik rijd minder auto dan andere mensen, en minder hard ook; dat scheelt enorm.'
De andere: 'nou, maar een vliegreis, en zeker 2 vliegreizen, dat valt bijna niet meer goed te maken, dat is zo enorm schadelijk...'
De ene: 'tja..., maar ik ga toch...'
De andere: 'gelukkig heb ik vliegangst, zodoende kom ik niet in de verleiding.'
De ene: 'o, maar die kan je afleren, daar zijn cursussen voor!'

Zijn er dan echt geen cursussen om vliegafkeer aan te leren? Zou dat niet veel logischer zijn? Veel beter voor de wereld? Zijn er geen cursussen waarin mensen kunnen leren zich zo te gedragen dat de aarde niet naar de knoppen gaat? Zijn er geen cursussen waarin mensen kunnen leren zich zo te gedragen dat die aarde voor iedereen, ook in de toekomst, een fijne woonplek is, wordt en blijft? [R]

12 september 2006

Mopperen is makkelijk, maar mooi mopperen maakt veel goed. Kijk wat Mirjam op 6 september meldt. Misschien moeten dat soort feiten veel vaker herhaald worden... [R]

10 september 2006

Over vakantie gesproken, je kent het gevoel, je lief gaat weg naar iets wat jij niet wilt of kunt of met iemand anders, je brengt haar naar de bus, of hem, een zoen, tot over een tijdje, ik ga je zien, de bus rijdt weg, je wilt zwaaien zo lang als maar kan, maar de busmaatschappij heeft kans gezien geld binnen te halen uit reclame op de achterruit van de bus. Van binnenuit kan je naar buiten kijken maar andersom niet en ach uitzwaaien is maar romantisch gedrag dat om der wille van de pecunia best mag dwarsgeboomd worden. [W]

10 september 2006

Iedereen terug van vakantie?
Lekker in de zee gezwommen? Lekker de berg opgelopen? Lekker verbrand? Lekker de berg afgefietst? Lekker afgekoeld door de regen? Lekker in de bus gehangen? Lekker in de trein geslapen?
Of heel andere dingen?
Bereken voor de gein eens je vakantievoetafdruk en bedenk een adequate reactie voor als je je eindresultaat weet. Van brede glimlach tot rood tot achter de oren. [W]

10 september 2006

De wereld draaide gewoon door, de gaskraan open, de mest over het land, alle lichten aan, nog even langs de benzinepomp, men ging zijn gang of de hare en ik schreef een weekje niets. [W]

4 september 2006

Dit schreef Metro, dit gaat over computers, dit gaat over gamen, dit gaat over een wedstrijd computerspelletjes spelen: 'Het publiek volgde de wedstrijd op grote schermen. Wie daarop uitgekeken was, kon zich vergapen aan de aantrekkelijke dames.'
Dit schreef Metro op dezelfde voorpagina: 'Veel jonge meiden hebben moeite met naar school gaan uit ontevredenheid over hun uiterlijk.'
Oorzaak en gevolg pal naast elkaar.
Het is zot dat een journalist iets schrijft dat vanuit 1 geslacht gedacht is (tenzij het gedacht was vanuit lesbo's, de dommere lesbo's, maar dat lijkt hoogst onwaarschijnlijk), zot is het dat ook van dat ene geslacht maar een deel aan het zich vergapen doet, rot is het dat bij de aangegapenen psychische problemen kunnen ontstaan.
Vroeger had je het schandblok op de markt, in het openbaar voor paal staan vanwege je zonden. Bij deze een digitaal virtueel schandblokje voor de metro-journalist. [W]