31 december 2006
Is stoïcisme een noodzakelijke voorwaarde voor geluk? En een voldoende voorwaarde? Tja, wat is geluk? Het is wel een noodzakelijke en voldoende voorwaarde voor duurzaam prettigvoelen, lijkt mij. Kortstondig, euforisch 'geluk' is natuurlijk op geheel onstoïsche wijze mogelijk. Maar is dat echt geluk? Beoordeel dat zelf. Beoordeel trouwens alles zelf!
30 december 2006
'Ach,' verzuchtte Seneca, 'hoeveel goed zou het menigeen doen er eens uit te zijn: niet uit hun omgeving, maar uit zichzelf.' 27 december 2006
In zijn boek 'De aap in ons' schrijft Frans de Waal dat kinderen reeds op hun tweede een onderscheid maken tussen morele principes ('niet stelen') en culturele normen. Ze beseffen dat ze door de principes te verwaarlozen anderen benadelen, terwijl ze door zich niet aan normen te houden slechts tegen de verwachtingen in gaan.
22 december 2006
Je loopt door de stad, nou ja lopen, zigzaggen is het eerder. Je baant je een weg door een stroperige stroom van mensen. Het is alsof ze allemaal haast hebben, en het is tegelijk alsof ze traag zijn en sloom, alsof er niets beters te verzinnen is dan net op dat moment daar te lopen. Vlak voor jouw voeten. 21 december 2006
Ze wilde een pakketje in de brievenbus doen, maar de bus-opening bleek uit voorzorg tot een kier verengd. Dus liep ze terug naar huis om haar fiets te halen teneinde naar het dichtstbijzijnde postkantoor te fietsen. Fietsen? Niks hoor. Lekke band. Ze liep naar boven om bandeplakspullen te halen. Uit een andere kamer werd geroepen: 'kan je even helpen?' Ja hoor. Jas uit. Probleem helpen oplossen. Jas weer aan. Band plakken en op weg. Op weg waarheen? Naar het stoïcisme natuurlijk. Het duurde nog even voordat ze daar aankwam. Het postkantoor haalde ze wel, maar dat bleek net gesloten. Niet erg; ze was toch vergeten het pakketje mee te nemen.
20 december 2006
Stel dat er een pil bestond waarvan je gelukkig werd. Ik zou die pil niet hoeven. Niet willen. Voor geen goud! (Robert Nozick verzon dit gedachtenexperiment.) Veel mensen slikken en prikken wel in de hoop zich prettig te gaan voelen, maar gelukkig word je daar niet van. De pret heet roes en is slechts tijdelijk. Nare dromen en katterig wakker worden zijn het vervolg. 19 december 2006
Kun je dan bijvoorbeeld gelukkig zijn als je het ontzettend koud hebt of als je erg hongerig bent? Ja, volgens de stoïcijnen, want je kunt binnen elke omstandigheid keuzes maken, goede keuzes en dat is waar het bij de Stoa om gaat. 18 december 2006
Als rijkdom, eer en gezondheid (zoals het stoïcijnen betaamt) geen doelen zijn, dan kan iemand zich al bijna niet meer egoïstisch opstellen. Diegene laat zich in dat geval niet leiden door vrees voor eigen leed of zucht naar eigen genot. Maar wat is dan het motief voor het handelen? De 'deugd'...
18 december 2006
Deugd vond ik een braaf woord. Ik was liever een deugniet. Maar ook dat deugt niet. Bij de stoïcijnen betekent deugd niets braafs maar gewoon kwaliteit. Maak er wat van, maak er wat moois van. 17 december 2006
Moderne stoïcijnen zijn er natuurlijk in allerlei soorten en maten. Mensen die zelf het roer van hun leven in handen nemen, die via het denken aktief ingrijpen. Ingrijpen waarin? In hun allerminst heilig gevonden gevoelens. Gedachten kun je sturen. Je hebt ze soms voordat je het weet, met bijbehorend al dan niet heftig gevoel. Je kunt ze overdenken, opnieuw denken, andere dingen denken. 12 december 2006
'Bijna iedereen kon omvallen' is de titel van een van Toon Tellegens verhalenbundels. In die prachtige verhalen over dieren wordt niet gestorven, toch ademen ze een sfeer van kwetsbaarheid. Het is juist die kwetsbaarheid die de dieren bij elkaar herkennen; ze steunen elkaar, ze helpen elkaar. Nou ja. Soms even niet. Niebeest is ideaal. |