|
Terug naar homepage Atalanta
Leve de werkloosheid
Door: Weia Reinboud
Atalanta, Utrecht 1996
1
Laat ik met de deur in huis vallen: de sociale dienst verplicht
alle, of althans de meeste, werkloze mensen om gemiddeld eens per maand te solliciteren,
en voor mensen die bij andere instellingen een werkloosheidsuitkering krijgen zal wel
ongeveer hetzelfde gelden. Aangezien er veel meer werklozen zijn dan vacatures, is vooraf
al bekend dat een groot deel van de sollicitaties overbodig is. Werklozen weten dat
natuurlijk, dat de spoeling dun is, maar omdat het van de sociale dienst móet,
solliciteren ze toch, en beperken ze zich niet tot solliciteren naar de banen die ze het
liefst willen, of waarvan ze denken dat ze er de grootste kans van slagen hebben. Een
tamelijk voorzichtige schatting is dat het hierbij om zo'n 400.000 overbodige
sollicitaties per maand gaat, dat wil zeggen pakweg vijf miljoen per jaar.
Het schrijven van al die overbodige brieven kost heel wat tijd,
maar dat is tijd van werklozen, dus dat geeft niets, want die zitten toch maar uit hun
neus te dineren. Het kost ook tijd van de posterijen, maar ook dat geeft niets want dan
hebben die meer omzet en dat is goed, naar het schijnt, voor het bruto nationaal produkt.
Maar dan kost het ook tijd bij al die instellingen en bedrijven die de brieven ontvangen.
Een of meer mensen lezen die brieven - hoe vluchtig ze dat misschien ook doen, tijd kost
het zeker. Dan moet er vergaderd worden, gesprekken gevoerd, beslissingen genomen. En
dat alles wordt waarschijnlijk niet door de laagstbetaalden gedaan. Stel eens dat er
gemiddeld slechts een tientje per brief verloren gaat, dan is dat landelijk gezien 50
miljoen per jaar. Hup, over de balk!
2
Wat ik in dit boekje wil doen is redeneringen zoals de bovenstaande
voor het voetlicht brengen. Ze zijn nogal ekonomisch van aard, af en toe macro-ekonomisch
zelfs, en ik hoop dat steeds meer mensen deze en soortgelijke redeneringen naar voren
willen brengen tijdens hun contacten met de sociale dienst en met andere
overheidsinstellingen, die wel allerlei regels bedenken, maar blijkbaar de ekonomische
kennis missen om de gevolgen van hun bedenksels in te zien. Dat is zielig natuurlijk, dat
ze die kennis missen. Of zou het zo zijn dat ze toch liever aan werkloosje pesten doen dan
nadenken over de gevolgen van hun eigen daden op de lange termijn? Hoe het zij, ik kan me
goed voorstellen dat een gesprekje met een ambtenaar als volgt gaat, en ik hoop dat steeds
meer gesprekken met de ambtenarij op deze manier gaan:
CLIENT Ik heb eerlijk gezegd geen zin meer om aan dit soort
verspilling mee te werken, ik heb er gewoon gewetensbezwaren tegen.
AMBTENAAR De regels, ik kan daar niet aan beginnen, met die voor u
niet te laten gelden, dat schept een precedent. Bovendien heb ik geen tijd, er zijn nog
vele wachtenden na u.
CLIENT Die precedentwerking is belangrijker dan verspilling van
miljoenen? Het lijkt me logischer dat mensen solliciteren als ze dat echt willen, en als ze
denken dat ze die baan aankunnen, en als ze ook nog denken dat er een redelijke kans is
dat hun sollicitatie resultaat heeft.
AMBTENAAR ja ehh, daarvoor moet u niet bij mij zijn hoor, ik voer de
wet slechts uit.
CLIENT Eigenlijk zou jij als eerste vraag moeten stellen of je
cliënten zich vervelen, of anderszins ongelukkig zijn met hun werkloosheid, en
dan help je degenen die het ongelukkigst zijn. Waarschuw mij maar zodra de werkloosheid
onder de 100.000 is gedaald, ik ben lekker bezig hoor.
AMBTENAAR 0? Eens kijken (mompel, mompel) of hier al aanleiding is
voor een strafkorting, nou... We spreken af...
CLIENT Ho, ik wil in ieder geval in het verslag van dit gesprek
opgenomen zien dat de verantwoordelijkheid voor de verspilling bij jou ligt, anders ben ik
het niet eens met je verslag. En ja trouwens, ik begon met dat ik niet meer mee wilde
werken aan al die verspilling, maar verander dat 'meewerken' maar door een latijnachtige
vertaling ervan, namelijk 'collaboreren'!
3
Wat de mensen op arbeidsbureaus en sociale diensten doen is niet
alleen het voortdurend doen ritselen van papier (zoals Bob Black het zo fijntjes zegt in
zijn 'de afschaffing van werk'), maar bestaat ook uit het strak toepassen van een
betrekkelijk simpel aantal regeltjes. Zoals makkelijk in te zien is, is het toepassen van
regeltjes niet iets dat veel inzet van intelligentie behoeft, en ik beweer dan ook dat een
sociale dienst als geheel, als instituut, als machine, erg robotachtige eigenschappen
heeft. En daar zit je dan als cliënt van zo'n instelling, met zelf wel de neiging om
je hersenen te gebruiken.
Nu kan ik me weer een dialoogje voorstellen:
CLIENT je gedraagt je alsof je geen eigen intelligentie hebt, alsof
je een soort robotje bent dat alleen maar regeltjes kan toepassen, of dat je een
interface bent die net slim genoeg is om mijn individuele verhaal geschikt te maken voor
de regeltjes-robot die sociale dienst heet.
AMBTENAAR De Dienst is helemaal geen robot, er is allemaal diep over
nagedacht!
CLIENT Door jou vast niet, want anders zou je op dit moment met mij
aan het meedenken zijn.
AMBTENAAR Ik denk van alles, hoor. Onder andere dat je met dit gedoe
ergens anders moet zijn.
CLIENT Bij wie dan wel?
AMBTENAAR In Den Haag bij voorbeeld.
CLIENT Als daar de robotachtigheid bedacht is, dan verwacht ik ook
daar weinig gebruik van de eigen intelligentie. Weet jij daar iets van?
4
Eerlijk is eerlijk, ik ben niet goed in het bedenken van dialoogjes,
vooral niet als er in zo'n dialoogje robotachtigheid moet doorklinken. Hoe bedenk je wat
er in een mensenbrein omgaat als de uitkomst van het gedenk robotachtig overkomt? Ik weet
het niet, ik kan alleen maar kijken naar de oppervlakte, naar het zichtbare deel van de
stupiditeiten die er rond werkloosheid en bij anti-werkloosheidsmaat regelen bestaan. Die
stupiditeiten vormen het onderwerp van deze brochure, en over de achter de stupiditeiten
liggende gedachtes kan ik weinig melden. Het blijft gissen. Want wat moet je voor dieper
liggende gedachten vermoeden bij deze recent op formulieren van de ambtenarij verschenen
vraag: verwacht u binnenkort een erfenis? Ik kan nog net begrijpen dat ze willen weten of
ze binnenkort veel meer of minder geld moeten reserveren om de uitkeringen uit te betalen,
maar deze vraag gaat toch wel heel erg ver. Doet toch wel heel erg aan geldwolverij
denken, aan dollartekentjes in de ogen, aan hebzucht van het zuiverste water.
En aan onfatsoen. Niet dat ik een fatsoensrakster ben, maar ik zie
wel dat het binnen hun eigen denken eigenlijk als een zeer onfatsoenlijke vraag zou moeten
gelden. Een echte liberaal zou van die vraag moeten vinden dat die door de impertinentheid
toch wel erg lijkt op een inbreuk op de persoonlijke vrijheid, een echte christendemocraat
zou van die vraag moeten vinden dat er toch wel erg weinig christelijke compassie uit
spreekt, en een echte sociaaldemokraat zou moeten vinden dat er toch wel erg weinig in
terug te vinden is van wat op het bestaan van een verzorgingsstaat wijst. En meer smaken
waren er niet in de regeringen van de afgelopen eeuw! Dus waar komt zo'n vraag dan
vandaan?
5
Ik ga in deze brochure niet uit van een scherp omlijnde politieke
filosofie om daarmee alles te interpreteren of te verklaren. Bij het voorbeeld hier vlak
boven leg ik de stupiditeit bloot door te wijzen op de inconsequentheid binnen de drie
heersende soorten politiek denken, terwijl geen van die manieren van denken de mijne
is. Wat ik dan zelf precies denk en vind hoeft niet vermeld te worden om de
inconsequenties en dommigheden van anderen aan de kaak te stellen.
Er zal veel in deze brochure staan waarbij een aantal alsen geldt:
Als er geld is en als er een vrije marktekonomie is, dan... - terwijl van mij beide best
wel afgeschaft mogen worden. Maar ook het precieze waarom van dat ik ze afgeschaft wil
hebben hoeft niet steeds vermeld te worden, om de eenvoudige reden dat mijn vorm van
politieke filosofie niet de enige filosofie is van waaruit kritiek op het hele gedoe rond
werkloosheid mogelijk is.
Alles bij elkaar hoop ik dat er voor elk wat wils zit bij de
redeneringen die ik naar voren ga brengen, en hoop ik vooral, maar dat zal wel een wens
voor de hele lange termijn zijn, dat de logika van de samenleving een stuk gaat stijgen.
ik giet het verhaal in de vorm van een aantal korte stukjes, die soms wel maar vaak ook
niet duidelijk met elkaar samenhangen. Maak er zelf een volgens jou passend stevig geheel
van!
6
Over naar een paar stukjes uitleg over de titel van deze brochure.
Als een trein vertrekt wat is daarvan dan de oorzaak? Dat de conductrice op haar fluitje
blaast? Dat er spanning op de bovenleiding staat? Dat de machinist op een knop drukt? Dat
er een vertrektijd in het spoorboekje staat? Dat er wielen onder de trein zitten? Dat het
sein op groen springt?
Geen van deze dingen is De Oorzaak, maar allemaal zijn ze
noodzakelijk, en dus zijn ze allemaal even erg oorzaak. Zo zijn er ook bij het
verschijnsel werkloosheid vele oorzaken. Geen daarvan is De Oorzaak, maar allemaal zijn ze
noodzakelijk, en daarmee valt het verschil tussen Oorzaak en oorzaak weg. Een paar van die
oorzaken wil ik naar voren brengen, zonder dus te beweren dat ze de enige echte oorzaak
van de werkloosheid zijn. Maar wel beweer ik dat ze allemaal 'even erg, oorzaak zijn.
Allemaal zijn ze even erg, allemaal zouden ze weg moeten, en ik vind het niet nodig om een
ordening aan te brengen tussen al die oorzaken.
7
Kijk je op een bepaald moment naar een samenleving, dan zie je dat
die samenleving als geheel vindt dat een bepaalde berg werk gedaan moet worden. Je ziet
ook dat er een bepaalde berg mensen, dus arbeidskracht aanwezig is.
Werkloosheid is nu niets meer en niets minder dan dat de berg werk
gedaan wordt door minder dan de berg mensen. Een heel kleine werkloosheid zal er altijd
wel zijn (als er een zogeheten Vrije arbeidsmarkt is, en als de ekonomie niet drastisch
verandert), omdat er altijd wel mensen zijn die van de ene baan naar de andere op weg
zijn, en omdat er niet altijd direct mensen met de precies passende vaardigheden voor elke
baan aanwezig kunnen zijn. Maar als er veel werkloosheid is, en helemaal als er durend veel
werkloosheid is, dan is er meer aan de hand. Het eerste dat ik dan voor het voetlicht wil
brengen is dat de berg mensen die de berg werk verzetten, dat die níet willen delen met de
werklozen. Dit is dus een oorzaak, een echte oorzaak van de werkloosheid.
In feite zeggen al diegenen die de berg werk niet willen delen: leve
de werkloosheid. De werkloosheid van anderen, wel te verstaan. In werkelijkheid zeggen ze
dat natuurlijk niet hardop, maar zeggen ze dingen als: stelletje klaplopers, teren op
kosten van de maatschappij hè. En meer van dat fraais, maar ik neem dat nooit serieus
want ik zie dat onomstotelijke feit dat de berg werk en de berg mensen durend niet met
elkaar sporen. Volledige werkgelegenheid is echt uitsluitend en alleen mogelijk als er
eensgezindheid, consensus bestaat over de berg werk die gedaan kan worden en dat de berg
werkende mensen die berg werk over iedereen wil verdelen. Het tot stand brengen van
volledige werkgelegenheid ligt dus in de handen van de werkenden!
8
In het vorige stukje staat: dat de samenleving als geheel vindt dat
een bepaalde berg werk gedaan moet worden. Die 'samenleving als geheel' kan, net als de
sociale dienst als organisatie, niet goed zelfstandig nadenken, want anders bestond er
niet zoiets als milieuvervuiling. Door zulke verschijnselen als vervuiling vind ik het
zelf helemaal niet erg dat er veel werkloosheid is, want ik moet er niet aan denken dat er
nog een heleboel vervuilende bezigheden bij zouden komen. Dus zeg ik ook: leve de
werkloosheid! En ik vind het een teken van weldenkendheid als iedereen het nooit meer
heeft over 'er moet meer werk komen', waar het altijd minstens zou moeten gaan om 'als er
werk komt moet dat heel erg milieuvriendelijk zijn.'
Waarom bestaat er eigenlijk geen Wet Gewetensbezwaren waarop de
bewoners van de arbeidsmarkt een beroep kunnen doen als het gaat om vervuilend werk? Naast
de militaire dienst is er een wet over gewetensbezwaren gekomen, want, is de redenering,
het eventueel doden van anderen is zoiets ingrijpends dat we kunnen voorstellen dat daar
zodanige gewetensbezwaren tegen bestaan, dat iemand de militaire dienst helemaal niet in
wil. Maar bij bezwaren over milieuvervuiling gaat vanzelfsprekend hetzelfde op.
9
Het bovenstaande kan uitgebreid worden. De samenleving als geheel
mag dan vinden dat een bepaalde berg werk gedaan moet worden, individuen (en groepen)
kunnen heel andere inschattingen maken van wat die berg dient te bevatten. Of niet behoort
te bevatten. Bij de contacten tussen werklozen en de ambtenarij zou dat allemaal heel erg
mee moeten tellen, zou dat zelfs wel op de voorgrond mogen staan (áls het tenminste de
bedoeling van de ambtenarij is om de indruk te wekken dat ze wereldburgers met goed
werkende hersenen zijn). Het zou een hoop gehannes schelen als het altijd en overal om de
inhoud van werk zou gaan en niet om dát het werk is. De samenleving als geheel zou daar
wel bij varen.
Naast gewetensbezwaren rond vervuiling, kunnen er ook bezwaren
bestaan tegen afstompendheid van werk, tegen saaiheid, onsociaalheid en wat dies meer zij.
Ieder kan zich hier van alles bij voorstellen. Misschien moet inefficiëntheid van werk er
ook wel bij genoemd worden, zoals de inefficiëntheid van veel werk van de ambtenarij
zelve!
Hoewel achter die inefficiëntheid iets anders zit, de feodale
inrichting van de ekonomie namelijk. Slechts weinigen nemen de beslissingen en velen
sukkelen daar al dan niet efficiënt achteraan. Demokratie is iets dat in de ekonomie zo
goed als afwezig is - terwijl volgens de meeste aanhangers van de demokratie zowel de
ekonomie fabelachtig belangrijk wordt gevonden als het demokratisch denken. Onlogisch dat
die twee als het zo uitkomt niet bij elkaar blijken te horen.
10
Een sprong, namelijk naar het probleem van de lll's, de
lagelonenlanden. Hoewel wel eens gezegd wordt dat er geen lll-probleem bestaat, is het
intussen toch zo dat erg veel producten niet dichtbij doch ver weg worden geproduceerd, en
dat blijkbaar de hogere vervoerskosten niet uitmaken. Dat kan alleen als concurrentie met
Verweghistan niet goed mogelijk is, en dat kan alleen als de productiekosten daar lager
zijn, en het zit er daarom dik in dat de lonen daar laag zijn en dat dat wis en drie
wèl geeft. Anders zouden vervoerskosten wel uitmaken.
Rond die lll's spelen heel wat problemen waarbij gewetensbezwaren op
hun plaats zijn. Zoals bezwaar hebben tegen dat veel vervoer ook veel vervuiling met zich
meebrengt. Maar ook sociale overwegingen kunnen een rol spelen, zoals over kinderarbeid in
allerlei streken van Verweghistan - als zoiets niet tot gewetensbezwaren leidt, dan weet
ik het niet meer.
De zaak is vrij eenvoudig. Binnen het kapitalisme speelt
concurrentie een grote rol, en het komt daarom aan op goedkoop produceren. Zodra dus een
of andere ontdekkingsreiziger ontdekt dat er elders veel goedkoper geproduceerd kan
worden, wordt er even een sommetje gemaakt om te zien of de hogere vervoerskosten opwegen
tegen de lagere loonkosten. Zo ja, dan wordt de productie, of een deel daarvan, verplaatst
naar elders.
Concurrentiepositie verbeterd, plus werk verplaatst van hier naar
Verweghistan. In feite zeggen al degenen die beslissen om werk op die manier te
verplaatsen: leve de werkloosheid hier!
Een kleine terzijde: directies, managers en commissarisen op het
minimumloon zetten zou 'onze' concurrentiepositie eveneens sterk verbeteren, maar dat
schijnt een onrealistische optie te zijn.
II
Waardoor zijn elders de lonen soms zo laag? Een deel van het
antwoord is dat elders een heleboel bezigheden niet in de geldekonomie terecht gekomen
zijn. Nog niet. Zoiets als voor ouderen zorgen zit niet in de geldekonomie. Maar ook het
doen van klusjes voor de buren maakt de ekonomie simpeler. Of het zelf maken van kleren in
plaats van alles in de winkel aan te schaffen. Of de huizen zijn zo eenvoudig dat er ook
weinig kosten aan vast zitten, zodat er geen hoge lonen nodig zijn om de huur uit te
kunnen betalen. Of niet iedereen heeft een koelkast een ijskast een magnetron een
CD-speler een stofzuiger een cassettedeck en zo meer. Alles bij elkaar komt het er op neer
dat het leven elders wel eens een stuk goedkoper zou kunnen zijn. Daardoor kunnen de lonen
lager zijn, en dan wordt het voor ontdekkingsreizigers zichtbaar dat er wat te halen valt,
dat er een hoop goedkope arbeid aan te boren valt.
Er moet nog wel iets bij, namelijk: als het kapitalistisch denken
naar Verweghistan geëxporteerd kan worden, want anders is daarginds niemand zo gek om het
fabrieksleven aantrekkelijk te gaan vinden. Het exporteren van kapitalistisch denken lukt
vaak wonderlijk goed (het hoe en waarom daarvan laat ik hier onbehandeld), en daarom
geldt: mensen die voor het kapitalisme zijn èn het leuk vinden dat het
kapitalistisch denken wordt geëxporteerd, die zeggen in feite: leve het verplaatsen van de
productie, dus leve de werkloosheid hier.
12
Tenminste, als ze het tevens terecht vinden dat vervoer goedkoop is.
Want zonder goedkoop vervoer ontstaat er een heel andere wereld, die nog steeds
kapitalistisch kan zijn, maar waarbij het probleem met de lll's niet ontstaat doordat
vervoer de producten domweg te duur zou maken. Op de achtergrond speelt de volgende
simpele macro-ekonomische gedachtengang. Kapitalisme over de wereld exporteren maakt van de
wereld één grote markt: zijn er op die markt streken met verschillende levensstandaarden
(en die verschillen zijn er voorlopig nog volop), dan veroorzaken lage vervoerskosten dat
uit de rijke streken arbeid verdwijnt en dat dus in die rijke streken in feite een
probleem binnenkomt, geïmporteerd wordt, werkloosheid namelijk. Volautomatisch, hoef je
niets voor te doen, er hoeven alleen enkele concurrentiebelusten rond te lopen, en die
zijn er helaas meer dan genoeg.
Zelfs degenen die voor het kapitalisme zijn, zouden het eens moeten
zijn met de volgende redenering: een vrije markt is prachtig, maar prachtiger is als de
markten zo klein mogelijk gemaakt worden doordat vervoer erg duur gemaakt wordt; in alle
andere gevallen hebben rijke(re) streken misschien wel voordelen van een wereldmarkt, maar
zeker ook enige nadelen; want vóór de vrije kapitalistische wereldmarkt met goedkoop
vervoer zijn, komt zoals gezegd neer op: leve de werkloosheid hier.
(Dit alles geldt uiteraard niet als de rijke landen nieuwe vormen
van kolonialisme weten te verzinnen en door te drukken. Ook laat ik onuitgewerkt dat het
exporteren van het kapitalistisch denken in Verweghistan naast arbeid een hoop problemen
doet ontstaan, ondermeer de gewone kapitalistische klassentoestanden: weinig mensen met
heel veel geld, en heel veel mensen met nauwelijks bestaansmogelijkheden.)
13
Het duur maken van vervoer is een mogelijkheid om de markten te
verkleinen, en daarmee de import van problemen te verminderen, maar er is nog een
andere mogelijkheid: zèlf een lll worden! Hoe dat zou kunnen verlopen volgt nu.
Zoals vermeld zit het probleem in de verschillende levensstandaarden
van Verweghistan en hier, waarbij het niet gaat, lijkt mij, om dat er hier meer spullen
gekocht kunnen worden dan daar. Het punt is dat in Verweghistan allerlei dingen, diensten
vooral, helemaal niet in de geldekonomie zitten en dus domweg niet op de lonen kunnen
drukken. (Ik zal verderop nog wat meer speculeren rond dit punt.) De beste methode om een
lll te worden is dan ook om die diensten veel en veel lager te gaan betalen. Hoe dat gaat?
Allerlei diensten heten eerst onbetaalbaar te zijn geworden (kapotte spullen repareren),
of er moet voortdurend op bezuinigd worden (onderwijs, gezondheidszorg, ouderenzorg), in
beide gevallen kalven dit soort diensten een beetje of een beetje meer af. Zo gaat een
rijk land een tikje op een lll lijken.
En wat gebeurt er vervolgens, dan worden er nieuwe banen geschapen,
dat wil zeggen dat werklozen gepressed worden om voor iets meer dan een uitkering die
diensten te gaan doen die aan het uitsterven waren.
Uitmelkertbanen dus. Dezelfde banen als eerst, maar nu voor een loon
dat zo sterk verlaagd is als met geen enkele cao-onderhandeling voor elkaar te krijgen is.
Hoewel er dan voor bepaalde klusjes loon wordt betaald, wat anders is dan in een lll, zijn
het weer wel zulke lage lonen dat ze lijken op die in een lll. (Je kunt je intussen
natuurlijk afvragen of zoiets als hoge lonen wel nodig zijn of soberheid niet veel beter
is voor de wereld.) Dit klinkt allemaal nogal cynisch, maar het is niet mijn cynisme, het
is een eenvoudige beschrijving van huidig overheidscynisme. Zij willen een goed draaiende
ekonomie, maar blijkbaar wel eentje waar zo veel mogelijk banen zo weinig mogelijk geld
kosten. Of zij cynisch met voorbedachten rade zijn of dat ze alleen maar op onnozele wijze
achter zoiets als de wereldekonomie aanhobbelen, dat is de vraag. Voor een antwoord moet
je in de koppen van de overheidsdienaars kunnen kijken, een kunst die ik niet machtig ben.
14
Maar nu zit er iets aardigs onder het gras, een addertje dus. Want
zoals ik net zei, al die regelingen als de banenpool en de uitmelkertbanen maken dat er
meer banen komen, wat goed is voor lagere werkloosheidscijfers, maar ze maken ook dat er
wat extra geld gaat naar sectoren die kort daarvoor in feite uit de geldekonomie waren
verdwenen. Er wordt volop gekreten dat er in de dienstenhoek nog volop gegroeid kan
worden, maar juist het scheppen van banen in die hoek maakt de kloof met de lll's weer wat
groter, en is dus op de lange termijn in de verste verte niet gunstig voor de ekonomie.
Wat op de korte termijn goed is voor dalende werkloosheidscijfers is op de lange termijn
juist goed voor stijgende werkloosheidscijfers!
Waarom wordt dit zo weinig ingezien? Het antwoord is eenvoudig en
tweeledig: kapitalisme is over het algemeen heel erg gespitst op de korte termijn,
èn ekonomen zijn niet gewend om op wereldschaal te denken. Terwijl na het
exporteren van het kapitalistisch gedachtengoed niets méér voor de hand ligt dan alleen
nog maar wereldwijd ekonomisch te denken. Dit geldt dus ook voor pro-kapitalistische
ekonomen, dat ze wereldwijd zouden moeten gaan denken, wat hier èen daar wellicht
al een probleempje zou schelen. Intussen dachten onbaatzuchtiger mensen al lang aan de
wereld schaal, maar dan natuurlijk niet op kapitalistische wijze.
(In dit verhaal gaat het over dat het stom is om zorg in de
geldekonomie te stoppen. Een bekend feministisch strijdpunt is daarentegen juist om zorg
eens echt te gaan waarderen, maar als dat met geld gebeurt èn binnen een
kapitalistische ekonomie, dan pakt de waardering echt verkeerd uit. Dan komt, of je dat nou leuk vindt of niet,
voor zorg meer betalen neer op: leve de werkloosheid. Intussen blijft
de inhoud van de feministische kritiek onverlet: het is bezopen dat allerlei betaald werk
hogelijk gewaardeerd wordt, ook al is het vervuilend ofzo, alleen maar omdat het echt
betaald wordt. Een andere kwestie die hier mee samenhangt is waarom het repareren van een
fiets eigenlijk geen zorgarbeid zou zijn - omdat vooral mannen met fietsen repareren bezig
zijn geweest? En tenslotte lijkt het me ook goed feministisch om te zeggen dat er zo veel
mogelijk werkloosheid moet komen, want dan heeft iedereen tenminste tijd om voor elkaar te
zorgen.)
15
Nog een addertje. Het uitvoeren van de regelingen om de werkloosheid
te verminderen bestaat uit heel wat werk, en je begrijpt al waar ik heen wil: dat werk is
werk dat in de lll's helemaal niet bestaat en al dit werk is dus goed voor stijgende
werkloosheidscijfers. Ik hoorde laatst een cijfer noemen, dat er zo'n 150.000 (het
precieze aantal doet er niet toe) mensen leven van de werkloosheidsindustrie, dus van het
registreren, kontroleren enzovoorts van de werklozen. Dat is niet niks.
Het is nog 'erger'. Er zijn door de bank genomen zo'n 500.000
werklozen, althans dat zegt het officiële werkloosheidscijfer, terwijl er minder dan
50.000 vacatures zijn. Dat wil zeggen dat de mensen op de arbeidsbureau's eigenlijk voor
pakweg 90 procent zinloos werk zitten te doen. Ze proberen 450.000 mensen op te zwepen om
op gebakken lucht te solliciteren! En waarom doen ze dat? Omdat ze anders zelf merendeels
werkloos zouden worden, vanzelfsprekend. Het lijkt me niet onaardig om de ambtenaren dit
onder de neus te wrijven, dat zij zelf in feite voor 90 procent werkloos zitten te zijn.
Ze zouden een daad van groot sociaal belang verrichten door hun eigen banen op te heffen,
en minstens door te gaan met het opheffen van die banen totdat zoveel mensen uit de
werklozenregelingenambtenarij leukere dingen zijn gaan doen dat de arbeidsbureau's en
sociale diensten efficiënte instellingen zijn geworden. Dat zullen ze vast en zeker niet
doen, en dus zeggen al die ambtenaren: leve de werkloosheid. Edoch, ze zullen het niet
hardop zeggen, zo slim zijn ze wel.
16
Dat getal van die 500.000 werklozen is waarschijnlijk aan de lage
kant, aangezien er daarnaast ook veel WA0-ers zijn die best wel een baan zouden willen
hebben, en veel huisvrouwen (die bestaan toch nog?) die, als er niet zoveel werkloosheid
was, wel richting arbeidsbureau zouden stappen. Daarnaast is het cijfer van 50.000 vacatures
waarschijnlijk aan de hoge kant. Alles bij elkaar zijn de ambtenaren waar ik het net over
had eerder voor, noem eens wat, 97 dan voor 90 procent feitelijk werkloos. Een fraaiere
illustratie van de stelling dat overheden niet op efficiëntie uit zijn, is nauwelijks
mogelijk.
Ik ben er wel voor dat al die baantjes die toch grotendeels uit niks
bestaan gauw opgeheven worden: leve de werkloosheid. Immers, het gedoe van
bezwaarschriften en hoorzittingen, omdat werklozen terecht protesteren tegen wat hun soms
aangedaan wordt, en al die werkverschaffing aan ambtenaren door steeds een nieuw soort
gebakken lucht te verzinnen ('individuele trajectbegeleiding' en dergelijke bezigheden),
dat is allemaal kapitaalvernietiging, waar ook een rechtgeaarde kapitalist van zou moeten
gruwen. Maak van AB en SD maar simpele sociaal werkende instellingen. (De letters AB staan
voor arbeidsbureau, en SD staat voor sociale dienst, dus niet voor de Sicherheitsdienst uit
de oorlog, hoewel die twee sinds de identificatieplicht wel weer iets meer op elkaar
zijn gaan lijken.)
17
Er zijn van die mensen die tegen werklozen roepen dat ze niet hard
genoeg zoeken naar een baan, want als je heel hard zoekt dan vind je er vroeg of laat wel
eentje. Daar zitten heel wat haken en ogen aan, aan dat geroep. Hier komt er een: als er
jaren achter elkaar blijkbaar niet genoeg banen zijn dan kan je wel via veel gezoek aan
een baantje komen, maar dan is de kans groot dat een ander op ongeveer hetzelfde moment
werkloos wordt. Vergelijk het met het vullen van een grote schaal met kleine knikkers. Je
kan er als de schaal vol is nog wel een knikker induwen, maar elders floept er dan
vanzelf een knikker over de rand. Met de arbeidsmarkt evenzo - als werklozen zich niet
vervelen, dan is het een sociale daad als ze niet naar een baantje gaan zoeken, want een
andere werkloze, eentje die zich ongelukkig voelt bij het werklozenbestaan, krijgt
daardoor meer kans op een baan.
18
Nog een van die haken en ogen. waar het geroep dat de werklozen
harder hun best moeten doen geen rekening mee houdt. Het schijnt, heb ik wel eens horen
vertellen, dat het bij kapitalisme gaat om het zoeken naar een gat in de markt, en dat je
dan door dat gat te vullen niet alleen zelf rijk kunt worden, maar dat dan ook het
nationaal product stijgt, en dat dat weer goed voor iedereen is. Als dat echt zo is, dan
kan je er van uitgaan dat alle gaten in de markt wel zo ongeveer gevonden zijn. In ieder
geval moet je er van uitgaan dat het niet aan de arbeidsmarkt ligt als een gat in de markt
niet gevuld wordt, want er is zat arbeidskracht voorhanden.
Andersom geredeneerd krijg je: omdat er zoveel werklozen zijn, en
omdat er kapitalisme is, moet het zo zijn dat er domweg geen banen zijn. Kapitalisme kickt
er juist op om banen te maken (en ja, ook om die zo mogelijk weer snel door machines
overbodig te maken), als het zelfs kapitalisten niet lukt om ze te verzinnen dan zijn ze
er echt niet, en is het minstens schandalig om tegen werklozen te roepen dat ze harder hun
best moeten doen. (Vervang 'schandalig' door je favoriete scheldwoorden!)
19
Toch nog een extra zwiepje aan de kwestie van het vorige punt. Er
zijn van die mensen die het hebben over het verlagen van de uitkeringen, dat dat moet
omdat de financiële prikkels om te gaan werken niet hoog genoeg zijn. Het is natuurlijk
goed mogelijk om de uitkeringen zo laag te maken dat het hebben van een echte baan
inderdaad financieel veel aantrekkelijker is, maar als die banen er echt niet zijn, dan
veroorzaakt het verlagen van de uitkeringen wel dat iedereen manieren vindt om in het
levensonderhoud te voorzien, maar dat gaat dan op de manier die in erg arme streken
gebruikelijk is. Met sloppenwijken (want sloppen zijn de enige betaalbare huizen dan), met
zwarte markten (want de echte markt is slechts toegankelijk voor de mensen met geld), met
een schaduwekonomie, enzovoorts. Het lijkt me dat het echt niet anders kan verlopen: zodra
de uitkeringen omlaag gaan, gaat de gelijkenis met een lll omhoog, met als uiteindelijke
uitkomst genoemde sloppenwijken en wat dies meer zij. (Een zwerver hier in Utrecht liep
eens over straat te roepen: 'en wàt zei Dies dan nog meer??') Dit alles geldt zolang het
kapitalisme niet meer banen weet te verzinnen, die als inhoud hebben dat er snel
verouderende of stukgaande dingen gemaakt worden.
20
Ik had gezegd nog wat te willen speculeren naar aanleiding van de
verschillende levensstandaarden in Verweghistan en Hiertelanden. Laat ik met de conclusie
beginnen: het komt mij voor dat het oerstom is om diensten, basisbehoeften en luxegoederen
in een en dezelfde geldekonomie te stoppen. Dus, als er geld bestaat, dan is het onnozel
om maar één soort geld voor alles te hebben. (Twee soorten geld, of drie, of brood op de
bon, wonen gratis, plus goud om luxe te betalen?? Bedenk maar iets!) De achterliggende gedachte is eenvoudig. Het
kapitalisme is goed in het op de markt brengen (of kwakken) van zeer veel, zeer
verschillende, en almaar zeer veranderende dingen. Het kapitalisme heeft daarnaast, zo
wordt beweerd, groei nodig, en mijn intuïtie zegt dat slechts een deel van de ekonomie
echt kan groeien. De rest kan niet groepen en moet dus wel problemen gaan ondervinden van
het in een en dezelfde kapitalistische ekonomie zitten met wel groeiende sectoren. Daarover
straks meer. (De problemen van de groei zelf laat ik hier onbehandeld.) Kijk naar de
basisbehoeften: er is meer brood ofzo nodig als er meer mensen zijn, en minder als er
minder mensen zijn. Groei, ekonomische groei op kapitalistische wijze is gewoon niet aan de
orde. Daarentegen zie je bij zoiets als computers het omgekeerde, daar is het zelfs zo dat
een ding al verouderd is, overbodig als het ware, op het moment dat je er de winkel mee
uitloopt. De computerindustrie groeit dan ook voortdurend, niet alleen wanneer nieuwe
markten worden aangeboord of nieuwe snufjes worden bedacht, maar ook doordat de dingen
kunstmatig bliksemsnel verouderen.
(Een computer is een sport luxe ding (want zonder kan het leven heus
waardevol zijn), heeft soms wel enig nut (ik zit er nu ook achter te tiepen, heel handig),
dus hoort zo'n ding niet bij wat je de echte luxe-goederen kan noemen. Platina sieraden en
zeldzame schilderijen, dat soort echte luxe-goederen laat ik verder buiten beschouwing,
na de opmerking dat je daar weer heel andere ekonomische trekjes ziet, bij voorbeeld dat
iets meer waard is naarmate het zeldzamer is.)
Voor diensten geldt hetzelfde als voor basisbehoeften (en heel wat
diensten, zoals verzorging van zieken, hebben ook te maken met basisbehoeften). Er zijn
altijd bejaarden, maar die verouderen niet kunstmatig, er is duidelijk ook geen sprake van
een groeimarkt, en als het zo geregeld is dat oude mensen in bejaardentehuizen
terechtkomen, dan kan het aantal bejaardentehuizen niet op goed kapitalistische wijze
groeien. Ik kan me daarom niet aan de indruk onttrekken dat het volkomen logisch is dat het
met de bejaardenindustrie spaak loopt, die kan nooit concurreren met zoiets als de
computerindustrie, en dat er daarom voortdurend bezuinigingsrondes moeten komen. ('Ik kan
me niet aan de indruk onttrekken' staat erbij omdat ik over dit punt nog nooit iets
gelezen heb, wat aan mij kan liggen natuurlijk. Graag zag ik dat werkloze ekonomen of
ekonometristen dit alles eens haarfijn gingen uizoeken!) Als een bedrijf jaar in jaar uit
moet bezuinigen, dan wordt er achter de oren gekrabd over of er wel deskundig gebedrijfd
wordt, maar als een overheid jaar in jaar uit moet bezuinigen, dan gebeurt dat gewoon want
de staat kan nou eenmaal niet failliet gaan. Doordat de (luxe)goederenindustrie aldoor aan
het groeien is, moeten de bejaarden- en ziekenindustrie voortdurend inleveren.
Bezuinigingen helpen dan maar eventjes, en dat is in ieder geval wat je al een kwart eeuw
ziet gebeuren. Als mijn intuïtie gelijk heeft dat het in één geldekonomie stoppen van
basisbehoeften, diensten, computers en luxe-goederen stom is, dan komt het in stand houden
van die ene geldekonomie neer op de kreet: leve de werkloosheid onder degenen die bij
voorbeeld bejaarden en zieken willen verzorgen. Terwijl diensten, het woord zegt het al,
er voor het lekkere gevoel van welzijn zijn.
21
Blijft de interessante vraag waarom het gesodemieter met al die
bezuinigingen pas een kwart eeuw aan de gang is. Een speculatie: de globalisering van het
kapitalisme is toen pas op gang gekomen. Daarvoor was er wel een soort globale
wereldekonomie, maar die was kolonialistisch op de meest botte uitbuitende manier, een
soort slavensysteem (kijk maar naar de ekonomie van Nederlandsch Indië van vlak voor de
oorlog). Na de dekolonisatie was er nog steeds van alles mis, maar het was een tikje
minder bot, en daardoor kon het probleem van de lll's gaan ontstaan - een kolonialistische
(slaven)ekonomie was uitsluitend voordelig voor de rijke werelddelen, een lll
daarentegen kan toch een klein beetje concurreren met een rijk land, wat voor
laatstgenoemde enigszins nadelig uitpakt. Dat probleem kan niet echt opgelost worden met
groei in de sectoren waar dat (voorlopig) kan want dan ontstaan er, zoals vermeld,
problemen in de sectoren die domweg niet kunnen groeien. Dus pakweg vanaf 1970
veroorzaakte het kapitalisme zelf dat er op onder andere diensten bezuinigd moest gaan
worden. En dat gaat, voorspel ik, tot in eeuwigheid door, als er niet drastisch aan het
kapitalisme gemorreld gaat worden.
Ik kan nog wel even verder gaan met uitvaren tegen het
kapitalistische groeidenken. Groei zal over het algemeen ten koste van iets anders moeten
gaan. Kolonialisme is daar een fraaie illustratie van, maar ook produceren zonder op het
milieu te letten is een duidelijk voorbeeld - het schijnt inderdaad zo te zijn dat de
groei van het nationaal product voor het overgrote deel bij de meest vervuilende
industrieën vandaan komt. Groei ten koste van welzijn, dus ten koste van
ziekenverzorgenden en dergelijke, zou je ook een vorm van kolonialisme kunnen noemen,
binnenlands kolonialisme.
Armoede is hier het van toepassing zijnde woord. Het verhaal over de
krantenjongen die miljonair wordt gaat natuurlijk niet op. Dat wil zeggen, er kan heus wel
een krantenmeisje miljonaire worden, maar per miljonair moeten er erg veel krantenjongens
en -meisjes zijn. Dat hardop zeggen komt neer op toegeven dat rijk worden van de een
samengaat met het vergroten van armoede elders - dat kan dan in de armste streken zijn,
maar ook een beetje in de rijke streken. Soms gaat het heel sluipend: de door de overheid
vastgestelde huurverhogingen zijn steevast groter dan de door de overheid vastgestelde
uitkeringsverhogingen, en zo worden mensen heel langzaam hun huis uit en de goot in
getreiterd.
22
Problemen rijzen vanzelf als alles in een en dezelfde geldekonomie
gepropt wordt, en dan kan het ook nooit een oplossing voor de werkloosheid zijn als er
banen in de dienstensector worden geschapen. Hier gelden allerlei dingen die al eerder
aan bod gekomen zijn. Ten eerste geldt weer dat als die diensten banen kapitalistisch
gezien in orde waren, dan waren ze allang door het kapitalisme geschapen. Als ze niet
kapitalistisch in orde zijn, dan kan je ze wel scheppen, maar dan vergroot je de kloof
met de lll's, waar ze dat soort banen immers niet hebben, en zoals ik al schreef is dat op
de lange termijn juist slecht voor de ekonomie, dus goed voor stijgende
werkloosheidscijfers. En er geldt ook dat je die banen wel kunt scheppen, maar ze zullen
altijd onder druk van de echt kapitalistische industrie staan, en dus voortdurend weer
wegbezuinigd worden, of het werk moet voor steeds lagere lonen gedaan worden.
0verigens vind ik het verre van mooi als steeds meer menselijke
gedragingen (zorg en zo) geëkonomiseerd worden. Dus dat ze niet gedaan worden omdat ze
leuk en belangrijk zijn, maar omdat er geld mee te verdienen valt.
23
Ik kan me goed heugen dat enige tijd geleden, laten we zeggen ergens
in de zestiger jaren of wat later, dat door sommigen toen zeer uit de hoogte werd gedaan
over de ekonomieën van de sovjetstaten. Die sovjeten zeiden immers: haha dat domme
kapitalisme, bij ons is er geen werkloosheid hoor.
Waarop de echte aanhangers van het kapitalisme terug zeiden: ja moet
je zien hoe ze dat doen, ze verzinnen gewoon baantjes die niks om het lijf hebben en dat
noemen ze dan werk, maar eigenlijk is het een uitkering met een soort dwangarbeid erbij.
En wat, beste kapitalisten, krijg je nu hier? Er worden allerlei baantjes verzonnen, zoals
in een schoon uniformpje door de stad kuieren, en daar geef je dan een uitkering plus een
extraatje voor. Weigeren van zo'n baantje, het heet Melkert-1 als ik het goed onthouden
heb, kan op stevige strafkortingen uitdraaien. Dwangarbeid lijkt een voor de hand liggende
benaming van dit gedoe.
Nog een tikje gekker is dat er zelfs sprake van is, en dat heet dan
Melkert-3 dat mensen vrijwilligerswerk móeten gaan doen, want anders gaat de sociale
dienst ze korten. Qnvrijwillig vrijwilligerswerk, zouden ze het in een sovjetsysteem ook
zo stompzinnig bedacht hebben?
En al die regelingen ter verlaging van de werkloosheidscijfers (op
de lange termijn werken ze averechts, heb ik beweerd) worden natuurlijk met allerlei mooie
reclamespreuken omlijst. Bij dat vrijwilligerswerk heet het bij voorbeeld om 'sociale
activering' te gaan, want werklozen die kunnen heel erg verpieteren immers, dus als ze als
vrijwilliger actief worden is dat harstikke goed voor ze. Gek is dan dat ze dat
vrijwilligerswerk maar een tijdje mogen doen, en dat er al gauw door overheidsdiensten
gevraagd wordt naar wat voor ervaring met echt werken het eigenlijk opgeleverd heeft! Dat
heet dan weer met mooie woorden dat het belangrijk is dat 'de afstand tot de arbeidsmarkt
verkleind moet worden'.
24
En wat er dan ook nog gaande is: heel wat werklozen moeten zich nu
verplicht bij uitzendbureaus inschrijven. Afgezien van het feit dat uitzendbureaus niet
bekend staan vanwege fraaie praktijken, is het toch wel heel zielig voor die uitzendbureaus
dat die stapels cliënten krijgen waar ze toch geen banen voor hebben. Want dan bestonden
die banen allang. Ik kan me nu weer een dialoogje voorstellen, over 'niet willen
collaboreren' als mening aan de ene kant, en een onwillige ambtenaar aan de andere kant,
zie hoofdstukje 2, maar dan niet een werkloze doch de directrice van een uitzendbureau
tegenover de ambtenarij. Maar dat kan je zelf wel verzinnen verder.
25
Het lijkt nu misschien dat de ambtenarij de schuld van alles krijgt,
maar dat is natuurlijk niet echt het geval. Want de samenleving krijgt de ambtenarij en de
overheid die ze verdient. Ik heb er al het een en ander over naar voren gebracht, maar wil
nog even benadrukken dat het echt nergens op slaat om de werklozen achter de vodden te
zitten met de calvinistische arbeidsmoraal en wat daar op lijkt. Als iemand werkloos is
blijkt die zich te moeten verantwoorden, terwijl mensen met een betaalde baan zich zelden
hoeven te verantwoorden voor wat ze allemaal doen. Terwijl het milieu toch echt vooral
naar de knoppen geholpen is door het werkende deel der natie, maar omdat dat gewerk, dat
genereren van inkomens goed heet te zijn voor de ekonomie, kan milieuonvriendelijke
productie zeer zeer zeer lang in stand gehouden worden.
Werklozen worden tegenwoordig in elke brief aangesproken alsof ze
een soort gangsters zijn (de ambtenarij schrijft alleen nog maar zeer dreigende briefjes,
ook naar mensen waar de eerlijkheid van afstraalt), terwijl milieumisdaad en dat soort
dingen gewoon lijken te mogen. Krom, en nooit recht te praten. Het wordt tijd dat
uitsluitend gekeken wordt naar wat een bepaald werkje inhoudt, en niet naar of het betaald
is of niet. Dan ontstaat er langzamerhand een samenleving waarin een bepaalde berg mensen
een bepaalde berg werk nuttig en mooi vindt om te doen. Dikke kans dat die berg heel
anders is dan de berg werk die nu verzet wordt, en dikke kans dat het niet eens veel werk
is ook nog!
26
Een variant van hetzelfde: zodra de overheid bezuinigingen of zoiets
onsympathieks wil bewerkstelligen, wordt er gewezen naar 'de wereldekonomie' en
dergelijke. Zo van: we kunnen niet anders, zielig hè?! Maar als mensen werkloos zijn
worden ze ineens als individu aangesproken, telt de hele wereldekonomie niet meer mee,
moeten ze snel vlug veel solliciteren, en sollicitatiecursussen volgen, en zich beter
verkopen enzovoorts. 'Kom bij de sollicitatieclub' zo zegt het arbeidsbureau - gevolg is dat
iedereen even goede sollicitatiebrieven gaat schrijven en dat de spoeling op de
arbeidsmarkt vanzelfsprekend precies even dun blijkt te zijn als tevoren, alleen zijn
degenen die de club begeleiden zogenaamd niet werkloos, althans ze krijgen dik betaald.
De werkenden weten ook vaak goed hoe ze een werkloze op het
schuldgevoel moeten werken. Of ze doen zelfs aan echt met de nek aankijken. Ook hier weer
zie ik de zaak graag omgedraaid: werklozen hoeven zich echt nooit te schamen voor dat de
kapitalistische ekonomie ze buitensluit, zouden zich nooit moeten hoeven verantwoorden. De
wereldekonomie, de aanhangers van het kapitalistisch denken, en de aanhangers van de
werkwerkwerkmoraal, die moeten zich verantwoorden! Het is niet slecht voor de ekonomie dat
er zo veel werkloosheid is ('de uitkeringen drukken te zwaar' en dat soort uitspraken),
het is omgekeerd: de ekonomie, deze ekonomie is slecht voor de mens, en veel individuen
worden door deze ekonomie de werkloosheid ingeduwd. Of de mensen laten zich rotklussen en
rotzooi veroorzakende klussen aanpraten. (Zou de arbeidsmoraal echt aangekaart worden, dan
zouden mensen met rotbanen waarschijnlijk snel op het idee komen om iets anders te gaan
doen met hun leven. Misschien dat daarom overheden veel liever onzinnge regelingen
bedenken, dan iets wat lijkt op het belonen van het geen baan hebben, zoals een
basisinkomen.)
Zeg je dan hardop dat je om je al die redenen pas weer met de
sociale dienst of het arbeidsbureau te maken wilt hebben als de werkloosheid onder de
100.000 is gedaald, dan levert dat direct een strafkorting op!
27
Het maakt mij niet zo uit op welke manieren mensen alle problemen
rond werkloosheid aan gaan pakken. Alles tegelijk aanpakken is misschien wel zo mooi. Dus
de een kaart overal de al dan niet calvinistische werkmoraal aan, de ander vindt het leuker
om de inefficiëntie van de overheid naar voren te brengen, weer een ander richt zich op
het duur laten worden van vervoer, dan zijn er mensen die pleiten voor een basisinkomen
(dat bestaat goeddeels al, alleen heet het uitkering; iemand die voor 40 uur werk 600
gulden meer krijgt dan een uitkering, die werkt in feite 40 uur voor die 600 gulden en de
rest is basisinkomen), er zijn mensen die de scheve verhoudingen op de wereld als ingang
nemen, of ekonomen die proberen modellen voor de hele wereld te maken, er zijn er die
nutteloze overheidsbaantjes willen afschaffen, je kunt pleiten voor het erkennen van
gewetensbezwaren, voor kortere werkweken, voor het ontekonomiseren van het menselijk
bestaan, tegen het bestaan van rente, voor nivellering van inkomens, voor afschaffing van
de belachelijke sollicitatieplicht, en van de effectenbeurs, mensen kunnen
milieuvriendelijker worden, een bepaalde vorm van sober leven bedenken, zorgen dat het
milieu in alle overwegingen wordt betrokken, ze kunnen de ekonomie helemaal anders
proberen te maken, je kunt proberen om de robotachtigheid van bij voorbeeld overheden te
veranderen in logika, en er kan uitgezocht worden hoe een ekonomie met meer dan één
soort geld er uit zou kunnen zien, enzovoorts enzoverder enzomeer en dat allemaal
tegelijkertijd met zo veel mogelijk mensen en op zo veel mogelijk plaatsen. Ik hoop in dit
verre van volledige pamflet bekende en minder bekende argumenten zodanig bij elkaar gezet
te hebben dat het zicht op problemen rond werkloosheid verruimd wordt. Argumenten om te
gebruiken in contacten met AB en SD, als je daar mee te maken krijgt (werkloosheid is als
griep: iedereen kan het krijgen!), en sowieso hoop ik dat uiteindelijk de samenleving een
stukje logischer èn socialer wordt.
28
Kortom, alles bij elkaar, conclusie, er waart een spook door de
wereld, het spook van het kapitalisme. Dat kapitalisme is goed in het maken en verkopen en
vervangen en niet repareren van allerlei dingetjes, maar dat kapitalisme is ook erg goed
in het veroorzaken van allerlei problemen zodra het niet over dingetjes gaat, doch over
mensen en hun onderlinge verhoudingen. Aanhangen van het kapitalistische denken komt vroeg
of laat neer op zeggen: leve de werkloosheid!
Deze tekst werd geschreven in 1996, en is nog steeds bij Atalanta als brochure verkrijgbaar.
In juli 2010 is in bovenstaande versie de spelling iets gewijzigd, aan de inhoud van de tekst is echter
niets veranderd. Voor de herdruk van de brochure in 2003 schreef Weia Reinboud: 'De gulden bestaat weliswaar niet meer,
maar met euro's worden dezelfde streken uitgehaald als vanouds. De AB en SD heten misschien ook anders,
maar de ambtenaren doen nog steeds goeddeels dezelfde niksigheden.
De werkloosheidscijfers zijn eerst fors omlaag gegaan (de WAO natuurlijk niet), maar stijgen nu weer.
Er is namelijk een wereldwijde recessie, wat betekent dat er gewoon milioenen auto's over de weg scheuren
en dat er geld zat is om een oorlog voor te bereiden.'
Atalanta
|
|